בחן את עצמך. מה אתה יודע על צרכנות ביטוחית?

מהו הביטוח החשוב ביותר? ממה אתם חוששים כשמדובר בביטוח? מי מתעסק בביטוח בבית, הגבר או האשה? כיצד אתה בוחר את סוכן הביטוח שלך?

זה בהחלט לא סקר סטטיסטי אבל התשובות שקיבלנו בשטח חזרו על עצמן מספיק פעמים כדי שנשתף אתכם, וכדי שניקח אותן בחשבון כשחקנים בשוק הביטוח.

מה עשינו?

יצאנו לשטח עם תהייה בסיסית בנוגע לצרכנות הביטוחית של הישראלי הטיפוסי. האם סוכן הביטוח שלו נבחר בצורה אקראית או לאחר בדיקה מדוקדקת? האם אנחנו בוחרים סוכן ביטוח כמו שאנחנו בוחרים ספר? מהר יותר משאנחנו קונים זוג נעליים? באותה רצינות שאנחנו בוחרים מטפלת לילד?

התשובות לא היו באמת מפתיעות ובכל זאת…

בוחרים לפי המלצה או היכרות ובכ"ז לא סומכים

גם כשמדובר בביטוח מתברר שישראלים סומכים על חברים ובני משפחה והכרות אישית. סוכן הביטוח יהיה ככל הנראה חבר, סוכן של חבר או בן משפחה, אבא, בעל מקצוע אותו פגשו במסגרת עסקית או במקום העבודה. אז מה עושים עם ההיכרות המוקדמת הזו? מתברר שלא הרבה. לאחר שנרגענו ובחרנו את הסוכן וחתמנו, החל ככל הנראה אפקט רגיעה ואנחנו מורידים הילוך… לא ממש יודעים מה יהיה גובה הפנסיה שלנו, לא בטוחים כמה אנחנו מפרישים לטובת ביטוחים מדי חודש,  ולא ממש טורחים לשוחח עם סוכן הביטוח עד שמגיע מקרה ביטוחי.

קשר מועט, רק במקרים ביטוחיים

אנחנו עם לחוץ, יש לנו הרבה צרות (קבועות ומשתנות) על הראש, כדי להתעדכן אצל סוכן הביטוח שלנו סתם כך, ללא סיבה, אין ספק שאנחנו צריכים מזכירה אישית. ניחשתם נכון, מעטים המשיבים אשר ציינו כי יש להם קשר שוטף עם סוכן הביטוח. אנחנו פונים לסוכן במקרים ביטוחיים – תאונות דרכים, פריצה לבית, נזק לרכוש או דיווחים בתקשורת על שינויים צפויים בפנסיה או בחוק הבריאות. האם זה מספיק? האם די בכך – כפי שהעידו מרבית העונים לסקר – שהסוכן נחמד, אדיב וידידותי? האם לא חשוב שתדעו יותר על אחד השווקים הדינמיים ביותר שקיימים? ועל הפנסיה שתבוא? 

מי הגבר בבית?

נו, אז מי מחזיק בתיק הביטוח הביתי לדעתכם? מתברר שגם גברים וגם נשים מחזיקים בתפקיד, ולעיתים שני בני הזוג מטפלים בו גם יחד. ברכות לשוויון בין המינים! אך מה זה אומר? אך מה המצב האופטימאלי? האם יש חשיבות לכך ששני בני הזוג יהיו מעורבים במצב הביטוחי באותה מידה?

שחר אמיר, מנכ"ל שותף במשרד אשר לוי מעיד כי התשובות המעטות שקיבלנו מייצגות את מה שהוא קורא "חוסר צרכנות ביטוחית". בין השורות והתשובות ניתן ללמוד על כך שהישראלי הממוצע חושב ביטוח, עושה ביטוח אבל מתקשה לרדת לפרטים או לבחור במקצוען שיסייע לו לעשות זאת. לפיכך הוא גם נותר עם חששות ואי וודאויות אשר עלולות לעלות לו או למשפחתו במחיר כבד בעתיד.

מהדברים שעלו ומניסיון אישי אני יכול להעיד כי רבים רוכשים ביטוח באופן אקראי כתגובה ליוזמת הסוכן ו/או הטלפן שמתקשר אליו. לצערי עדיין רבים הישראלים הסבורים שביטוח הוא הוצאה שאם היו יכולים היו מצמצמים אותה למינימום. האמירה "עזוב אותך, נסתדר בלי " – אמירה אליה אני נחשף פעמים רבות – מביאה את הצרכן לדיסוננס המעורר אצלו חרטה ומחשבה כאשר מתרחש אירוע ביטוחי… לרגע הוא דומה למהמר בקזינו שהפסיד את כל הונו ושואל את עצמו מדוע לא יצאתי מכאן כשהרווחתי או כאשר ההפסד היה קטן יותר. או במילים אחרות, היה ביכולתי לא להביא את עצמי / משפחתי לסיטואציה הזו ולהיות היום במקום הרבה יותר בטוח.

ולצרכנים שקוראים את השורה הזו ואומרים "אבל החברות לא משלמות תביעות" אשיב: "אז מדוע לרכוש ביטוח מנציג ישיר שלהם? הרי רק סוכן שמכיר אותם יידע ללחוץ ולפעול למענכם כראוי בזמן תביעה".

איך כל זה היה נמנע? כמה מילים על זכויות וחובות

צרכנות ביטוחית היא מונח שאמור היה להיות שגור בפינו בדיוק כמו "סיבוב קניות" או "השוואת מחירים", אבל לא. כאמור, יש לנו ככל הנראה דברים טובים יותר לעשות. אנחנו הרי מומחים בכיבוי שרפות ובעבודה מאומצת אל תוך הלילה, אבל מעדיפים לדחות התעסקות בשאלות הרות גורל, במיוחד בתחומים שאנחנו לא מבינים בהם.

אז כן, כדאי שנפנים את צמד המילים הזה… "צרכנות ביטוחית". בדרך זו גם נפסיק לחשוש מהאותיות הקטנות! זכותנו לדעת כמה אנחנו משלמים תמורת ביטוח אבל בהחלט חובתנו לדעת על מה אנחנו משלמים, מה בדיוק אנחנו מקבלים בתמורה ובידי מי הפקדנו את גורל משפחתנו בכל הנוגע לבריאות, פנסיה, ביטוח חיים וביטוחים אלמנטריים. 

ומה אנחנו אומרים לסיכום?

אין כל ספק שהצרכנות הביטוחית היא תהליך שנבנה ככל שהמודעות גוברת. אין ספק שאנחנו הישראלים סומכים על החברים שלנו לא רק בשדה הקרב, כמקור לניחומים או כאוזן קשבת אלא גם במקרים של ביטוח. השאלה היא האם החבר או בן המשפחה הם באמת מקצוענים אמיתיים שיוכלו לסייע גם בשעת משבר, ושמובילים אתכם ואת משפחתכם בדרך הבטוחה אל הפנסיה.

ללא כל ספק, הדרך אל צרכנות ביטוחית נבונה בה כל אחד מאתנו יבחר את הסוכן הנכון והמוצר הביטוחי המתאים לו בדיוק עוד ארוכה. אנו ממליצים לכל אחד מכם לבדוק טוב טוב את מצבה הביטוחי של משפחתו, להסתכל רחוק אל האופק, לתקן, לשפר – ולבחור בסוכן ביטוח מקצועי אם נדרש –  ולדעת, שעשה הכל כדי להבטיח את היקרים לו.

אשר לוי סוכנות לביטוח (2011) בע"מ הינה סוכנות לכל סוגי הביטוח – מביטוח אישי, עסקי ויעוצים למיניהם. הסוכנות מתמחה בביטוחים למוסדות חינוך ממלכתיים ופרטיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פעולות
דיגיטליות

כלי רכב
דירה
עסקים
נסיעות לחו"ל
הגיל הרך
הר ביטוח

קבלו הצעה לביטוח גנים
ממחשבון הביטוח שלנו

בדיקת תיק ביטוחי

לבדיקה מקיפה של התיק הביטוחי